Hukuk Müşavirliği -

İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ

gelişim üniversitesi
  1.   Hukuk Müşavirliği
  2. Haberler


İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ



18 Mart 2019 PAZARTESİ                                    Resmî Gazete                                             Sayı : 30718
YÖNETMELİK
İstanbul Gelişim Üniversitesinden:

İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ

 
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, İstanbul Gelişim Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Uygulama ve Araştırma Merkezinin (BAPUM) amaçlarına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları belirlemektir. Bu Yönetmelik İstanbul Gelişim Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Uygulama ve Araştırma Merkezinin amacına, faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine ve çalışma şekline ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi, 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin (2) numaralı alt bendi, 58 inci maddesinin (b) fıkrası ile Ek 28 inci maddesine dayanılarak ve 26/11/2016 tarihli ve 29900 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma Projeleri Hakkındaki Yönetmelik hükümlerine uygun olarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
  1. Araştırmacı: Bilimsel araştırma projesinin yürütülebilmesi için proje yürütücüsü tarafından proje ekibinde gösterilen; Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı veya yabancı uyruklu öğretim elemanları ile proje konusu ile ilgili lisans ve lisansüstü öğrenim görmekte olan Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı veya yabancı uyruklu öğrenciler ve eğitimlerini tamamlamış, uzmanlığı nedeni ile projede yer verilen kişileri,
  2. Bağımsız projeler (BP): Konusu proje yürütücüsü tarafından belirlenen, başvuru dönemleri ve başvuru sayısı her yıl, BAPUM Komisyonu tarafından belirlenen araştırma veya geliştirme projelerini,
  3. Bilimsel araştırma projeleri: Tamamlandığında sonuçları ile alanında bilime katkı yapması, ülkenin teknolojik, ekonomik, sosyal ve kültürel kalkınmasına katkı sağlaması beklenen bilimsel içerikli, yükseköğretim kurumu içi ve/veya dışı, ulusal ve/veya uluslararası kurum ya da kuruluşların katılımlarıyla da yapılabilecek projeler ile bilim insanı yetiştirme ve araştırma altyapısı kurma ve geliştirme projelerini,
ç) Bilimsel etkinlik destek projeleri (BDP): İstanbul Gelişim Üniversitesi mensubu öğretim üyelerinin bilimsel çalışma sonuçlarını ulusal veya uluslararası kongre, konferans, sempozyum etkinliklerinde aktif katılımla davetli konuşmacı olarak veya sözlü bildiri ve poster şeklinde sunabilmeleri için verilen destekleri,
  1. Destek uzmanı: Projenin hazırlık ve yürütülmesi ile ilgili alanda mesleki veya teknik deneyimi olan yüksek lisans öğrencilerini,
  2. Doktor öğretim üyesi ve uzman destek projeleri (DUP) (Eski adı ile yardımcı doçent ve uzman destek projeleri - YUP): İstanbul Gelişim Üniversitesi mensubu doktor öğretim üyesi veya tıp fakültesi uzman kadrolarında bulunan araştırmacıların bilimsel faaliyetlerini destelemek üzere verilen projeleri,
  3. Hakem: Sunulan projelerin ve gerektiğinde proje gelişme ve sonuç raporlarının değerlendirilmesi için görüşlerine başvurulan ve projelerin kapsadığı alanda uzmanlığı ile tanınan bilim insanlarını,
  4. Hızlı destek projeleri (HP): Yeni özgün bir çalışma ile alt yapısı var olan araştırma birimlerinde araştırmacıların, halen sürdürmekte olduğu çalışmalarında ortaya çıkan bir gereksinimi karşılayabilmek için gerek duydukları desteği karşılamak üzere önerdikleri, temel amacı doğrudan bilimsel sonuçlar üretmek olan, uygulama ilkeleri bu Yönetmeliğe ek olarak ayrıca belirlenmiş ve bütçeleri Komisyon tarafından her yıl belirlenen projeleri,
ğ) İlgili akademik birim yönetimleri: Rektörlük, dekanlıklar, enstitü müdürlükleri, yüksekokul müdürlükleri, uygulama ve araştırma merkezi müdürlüklerini,
  1. Kapsamlı araştırma projeleri (KAP): Kişisel veya disiplinler arası işbirliği ya da İstanbul Gelişim Üniversitesi dışındaki ulusal ve uluslararası kurum ve kuruluşların da katılımı ile oluşturulmuş, temel amacı bir akademik birimin alt yapısını geliştirmek olmayıp doğrudan bilimsel sonuçlar üretmek olan projeleri,
ı) Komisyon: İstanbul Gelişim Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Uygulama ve Araştırma Merkezi Komisyonunu,
  1. Lisansüstü tez projeleri (LTP): İstanbul Gelişim Üniversitesine bağlı fakülte, enstitü ve yüksekokullarda yüksek lisans, doktora, tıpta uzmanlık, diş hekimliğinde uzmanlık ile sanatta yeterlik eğitimi programlarına yönelik olan ve öğretim programları gereğince tez danışmanlarınca yürütülen, bütçeleri ve başvuru sayısı Komisyon tarafından her yıl belirlenen, uygulama ilkeleri bu Yönetmeliğe ek olarak ayrıca belirlenmiş projeleri,
  2. Müdür: Merkezin Müdürünü,
  3. Öğrenci odaklı proje (ÖOP): Üniversite önlisans ve lisans öğrencileri tarafından hazırlanan ve sorumluluğu üstlenen bir yürütücü öğretim üyesinin denetiminde verilen, lisans öğrencilerinin proje yazma ve araştırma yapma becerilerini geliştirebilmek, üniversitemizi temsilen kendi alanında yurt içi veya yurt dışı fuar, yarışma, bilimsel
 
etkinliklere katılmak; patent almaya özendirebilecek, yönlendirebilecek veya bir özgün üretim sağlayabilecek nitelikteki ve uygulama ilkeleri bu Yönetmeliğe ek olarak ayrıca belirlenmiş projeleri,
  • Proje destek personeli: Bilimsel araştırma projesinin yürütülebilmesi için proje yürütücüsü tarafından proje ekibinde gösterilen; Komisyon tarafından uygun görülen, proje süresi ve mali yılla sınırlı olarak sözleşme ile çalıştırılmasına karar verilen ve aşağıda tanımlanan görevlileri,
  • Projenin dondurulması: Projenin gelişimine ilişkin raporlarına dayanılarak ya da mücbir sebepler nedeniyle ve içeriği hakkında komisyonca yapılan değerlendirmeler sonunda nihai amaçlarına ulaşmasında zorluklar bulunduğu görülen projelerin sürdürülüp sürdürülemeyeceğine ya da hangi koşullar ile sürdürüleceğine gelişmelere göre karar verilmek üzere proje faaliyetleri ile projenin idari ve mali işlemlerinin belirli bir süreyle kısmen veya tamamen durdurulması işlemini,
  • Proje ekibi: Proje yürütücüsü ve araştırmacılardan oluşan ekibi,
  • Projenin iptali: Gelişimine ilişkin raporlarına dayanılarak veya proje ekibinde muhtelif nedenlerden dolayı projenin yürümesini engelleyecek nitelikte eksilme olduğu durumlarda komisyonca yapılan değerlendirmeler sonunda nihai amaçlarına ulaşmaları olanaksız görülen ya da dondurulma işlemi süresi sonunda sürdürülmesinin yararsız ve/veya olanaksız olduğu kararına varılan veya yürütücünün talebi üzerine dayandırıldığı sebepler Komisyonca uygun görülen projelerin tüm işlemlerinin sonlandırılması işlemini,
ö) Projenin sonuçlandırılması: Sonuç raporu teslim edilen ve komisyonun olumlu görüş bildirdiği projenin bütün işlemlerinin tamamlanmasını,
  1. Proje yürütücüsü: Projeyi teklif eden veya bu amaçla görevlendirilen, projenin hazırlanmasından, yürütülmesinden ve sonuçlandırılmasından sorumlu olan, İstanbul Gelişim Üniversitesinde görevli öğretim elemanlarını, doktora, tıpta uzmanlık ya da sanatta yeterlik eğitimini tamamlamış araştırmacıları,
  1. Rektör: İstanbul Gelişim Üniversitesi Rektörünü,
  2. Uzman: Bilim veya teknoloji alanında gerekli uzmanlığa ve projenin en az bir aşamasını sonlandırabilecek bilgiye sahip, proje tamamlandığında sonuçlarını bilimsel yöntemlerle değerlendirilip yayımlayabilecek ve/veya uygulamaya dönüştürebilecek yeterliğe ve projenin gerektirdiği diğer özellik, nitelik ve şartlara sahip doktora öğrencisi veya doktorasını tamamlamış kişileri,
ş) Üniversite: İstanbul Gelişim Üniversitesini,
  1. Yardımcı eleman: Proje ile ilgili alanda destek hizmeti yapabilecek, en az lise mezunu, eğitim veya iş deneyimine sahip teknisyen, tekniker ve benzeri kişileri,
  2. Yönetim Kurulu: İstanbul Gelişim Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetim Kurulunu,
ü) YÖKSİS: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı ortak veri tabanını, ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Merkezin Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin amaçları
MADDE 4 – (1) Merkezin amaçları şunlardır:
  1. Üniversitede temel uygulamalı ve disiplinler arası alanlardaki araştırma ve geliştirme faaliyetlerini merkezi bir organizasyon çerçevesinde düzenlemek.
  2. Üniversite bünyesinde mevcut her türlü araç, gereç, cihaz ile birlikte laboratuvar, uygulama ve araştırma merkez ve benzer birimler arasındaki ilişkilerde eşgüdümü sağlamak ve araştırma/geliştirme (AR-GE) olanaklarının birimler arası kullanıma açılmasını sağlamak.
  3. Üniversitede bilimsel faaliyetlerin kalitesini arttırmak.
ç) Üniversite bünyesinde gerçekleştirilmesi planlanan araştırma projeleri için gerekli maddi altyapının teminini sağlamak.

Merkezin faaliyet alanları

MADDE 5 – (1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:
  1. Üniversite bünyesinde yapılması planlanan bilimsel araştırma ve sanatsal projeleri desteklemek.
  2. Bu projeler kapsamında yapılacak veya yapılmakta olan araştırmaların niteliğini yükseltmek ve araştırma sonuçlarının uluslararası yayınlara dönüştürülerek üniversitenin bilimsel etkinliğinin arttırılmasını sağlamak.
  3. Üniversitede proje yapma kültürünü geliştirmek.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Merkezin Yönetim Organları ve Görevleri
Merkezin yönetim organları
MADDE 6 – (1) Merkezin yönetim organları şunlardır:
  1. Müdür.
  2. Yönetim Kurulu.

Müdür

MADDE 7 – (1) Müdür, Merkezin çalışma alanı ile ilgili Üniversite öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından üç yıl süre ile görevlendirilir. Süresi dolan Müdür yeniden görevlendirilebilir. Müdürün altı aydan daha fazla süreyle görevi başında bulunmaması durumunda görevi sona erer. Süresi dolmadan görevinden ayrılan Müdürün yerine Rektör aynı yöntemle yeniden görevlendirme yapar. Müdür, Merkezin çalışmalarının düzenli olarak yürütülmesinden ve geliştirilmesinden sorumludur.
 
(2) Müdürün teklifi üzerine Rektör tarafından iki Müdür Yardımcısı görevlendirilebilir. Müdür Yardımcıları, Müdüre yardımcı olmak ve koordinasyonu sağlamak ile yükümlüdürler. Merkez Müdürü görevi başında olmadığı zaman yardımcılarından birini vekil bırakır. Müdürün görevi sona erdiğinde müdür yardımcılarının da görevi sona erer.

Müdürün görevleri

MADDE 8 – (1) Müdürün görevleri şunlardır:
  1. Merkezi temsil etmek.
  2. Merkezin amaçları doğrultusunda yapılacak çalışmaların düzenli bir biçimde yürütülmesini sağlamak.
  3. Merkezin faaliyet raporunu, bir sonraki yıla ait çalışma programını ve bütçe önerisini hazırlamak ve Yönetim Kurulunda onaylanmış şekli ile Rektöre sunmak.
ç) Bilimsel araştırma projeleri faaliyetlerinin koordinasyonunu sağlamak.
  1. Üniversitede yürütülen araştırma ve geliştirme faaliyetlerinin stratejik plan hedeflerine uygunluğunu izlemek ve raporlamak.

Yönetim Kurulu

MADDE 9 – (1) Yönetim Kurulu; Müdür ve müdür yardımcıları ile birlikte toplam yedi üyeden oluşur. Müdür ve yardımcıları dışındaki dört üye, Rektör tarafından üç yıl süre ile görevlendirilir. Yönetim Kuruluna Müdür başkanlık eder. Yönetim Kurulu, Müdürün daveti üzerine yılda en az iki kez salt çoğunlukla toplanır ve kararlar oy çokluğu ile alınır. Oyların eşitliği halinde başkanın oyu yönünde çoğunluk sağlanmış kabul edilir.

Yönetim Kurulunun görevleri

MADDE 10 – (1) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
  1. Merkezin çalışmaları ve yönetimi ile ilgili kararlar almak.
  2. Müdür tarafından hazırlanan yıllık çalışma raporunu ve bir sonraki yılın çalışma programını Rektöre sunmak üzere onaylamak.
  3. Yurt içi ve yurt dışı kuruluşlarla ortaklaşa yürütülecek çalışmaların temel ilkelerini belirlemek.
ç) Üniversitede yürütülen bilimsel araştırma çalışmalarını artıracak ve niteliğini yükseltecek faaliyetler düzenlemek.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler
Bilimsel Araştırma Projeleri Uygulama Merkezi (BAPUM) Komisyonu
MADDE 11 – (1) Bilimsel Araştırma Projeleri Uygulama ve Araştırma Merkezi Komisyonu, Rektör veya görevlendireceği bir Rektör Yardımcısının başkanlığında, İstanbul Gelişim Üniversitesi Senatosunun önerisiyle Rektör tarafından görevlendirilen altı öğretim üyesi ile birlikte toplam yedi üyeden oluşur. Üniversitenin var olan bilim dalları arasında denge gözetilerek seçilen Komisyon üyelerinin görev süresi üç yıldır. Süresi biten üye aynı usulle yeniden görevlendirilebilir. Rektör gerekli gördüğü hallerde görev sürelerinin dolmasını beklemeden komisyon üyelerinde değişiklik yapabilir. Komisyon toplantılarına resmi izin, görevlendirme veya sağlık sorunu gibi yasal bir mazereti olmaksızın bir yıl içerisinde iki kez katılmayan üyenin görevi kendiliğinden sona ermiş sayılır. Herhangi bir nedenle görevinden ayrılan Komisyon üyesinin yerine aynı usul ile yeni bir üye görevlendirilir.
(2) Komisyon yılda en az iki defa, Rektörün veya görevlendireceği Rektör Yardımcısının çağrısı üzerine toplanır. Komisyon üye tam sayısının yarısının bir fazlası ile toplanır ve kararlar oy çokluğu esası ile alınır. Oyların eşit olması halinde Komisyon Başkanının kararı belirleyicidir.

Komisyonun görevleri

MADDE 12 – (1) Komisyon, 1 inci maddede belirtilen amaç ve kapsam doğrultusunda bilimsel araştırma proje başvurularının değerlendirilmesi, desteklenmesi, izlenmesi, dondurulması, değişiklik, tadilat, iptal ve sonuçlandırılması görevlerine ve bu Yönetmeliğin yürütülmesi için çıkartılacak olan standart formların ve belgelerin hazırlanması, kabulü, değiştirilmesi, yeniden düzenlenmesine ilişkin yetki ve sorumluluklara sahiptir.
(2) Komisyon tarafından alınan bütün kararlar Rektörün onayından sonra yürürlüğe girer.

Çalışma grupları

MADDE 13 – (1) Merkez, yapacağı projeler veya işler için çalışma grupları kurabilir. Bu grupların sayısı, büyüklüğü, görev ve sorumlulukları, çalışma yöntemleri Yönetim Kurulu tarafından belirlenir, Komisyonca onaylanır.

İşbirliği

MADDE 14 – (1) Merkez, yapacağı projeler veya işler için ulusal ve uluslararası araştırmacılar ve  kuruluşlarla işbirliği yapabilir. İşbirlikleri, Yönetim Kurulu önerisi, Komisyon Kararı ve Rektörün oluru ile kurulabilir.

Personel ihtiyacı

MADDE 15 – (1) Merkezin akademik, teknik ve idari personel ihtiyacı, 2547 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi uyarınca Rektör tarafından görevlendirilecek personel tarafından karşılanır.

Harcama yetkilisi

MADDE 16 – (1) Merkezin harcama yetkilisi Rektördür.

Hüküm bulunmayan haller

MADDE 17 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde ilgili diğer mevzuat hükümleri ve Senato kararları uygulanır.

Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

MADDE 18 – (1) 12/6/2017 tarihli ve 30094 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstanbul Gelişim Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
 

Yürürlük

MADDE 19 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 20 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini İstanbul Gelişim Üniversitesi Rektörü yürütür.


Haberler