İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ
AVRUPA KREDİ TRANSFER SİSTEMİ (AKTS/ECTS) UYGULAMA YÖNERGESİ
(Kabulü:06.12.2017 tarih ve 16 sayılı Senato Kararı)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç-Kapsam-Dayanak-Tanımlar Amaç
Madde 1-(1) Bu Yönergenin amacı; Avrupa Birliği’ne üye ve aday ülkeler arasında yüksek öğrenim alanında öğrenci hareketliliğini kolaylaştırmak ve öğrencilerin kendi ülkelerinde aldıkları eğitimin diğer ülkelerde tanınırlığını sağlamak amacı ile İstanbul Gelişim Üniversitesinin Ön Lisans, Lisans ve Lisansüstü programlarında eğitim gören Türk vatandaşı ve yabancı uyruklu öğrencilerin akademik başarılarını belgelendirmek üzere öğrenci merkezli ve iş yüküne dayalı bir eğitim modelini uygulamak, not çizelgesi (transkript) ve Diploma Eklerinin düzenlenmesine ilişkin esasları belirlemektir.
Kapsam
Madde 2-(1) Bu Yönerge; öğrenci merkezli ve iş-yüküne dayalı eğitim modelini uygulanabilir kılmak amacı ile Bologna Süreci kapsamında, Avrupa Kredi Transfer Sistemi-AKTS (Europan Credit Transfer System - ECTS) ve her mezun öğrenciye istemeden verilmesi zorunlu olan Diploma Eki-DE (Diploma Supplement-DS) düzenlemeleri ile uyumlu olarak, üniversite düzeyinde yer alan tüm ön lisans, lisans ve yüksek lisans programlarının genel bilgilerini ve ders tanımlarını içeren Gelişim Bilgi Sistemi(GBS)´nin hazırlanmasına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
Madde 3-(1) Bu Yönerge İstanbul Gelişim Üniversitesi Önlisans-Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ile İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliğinin ilgili maddelerine ve "Erasmus Uygulama Elkitabı" nda öngörülen hükümlere dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4-(1) Avrupa Kredi Transfer Sistemi (AKTS/ECTS), öğrenci hareketliliğini kolaylaştırmak ve öğrencilerin yurt içinde ve yurt dışında aldıkları ve başarılı oldukları ders kredilerinin, bir Yükseköğretim kurumundan diğerine transfer edilmeleri yoluyla akademik tanınmayı sağlayan, Avrupa Birliği Eğitim ve Kültür Genel Müdürlüğü tarafından geliştirilmiş bir akademik denklik sistemidir. AKTS/ECTS, ülkeler arasındaki eğitim ve notlandırma sistemlerindeki farklılıklar nedeniyle, öğrencilerin ders yüklerinin belirlenmesinde ve aldıkları
notların transferinde bir çeşit “ortak dil” dir. Bu amaçla her ders için AKTS/ECTS kredisi belirlenir ve alınan notlar ise İstanbul Gelişim Üniversitesi Not Sistemine, AKTS/ECTS notlandırma sistemi yardımıyla bu yönergenin ilgili maddesine göre dönüştürülür.
-
Gelişim Bilgi Sistemi(GBS), İstanbul Gelişim Üniversitesi tarafından hazırlanan merkezi düzeyde veya fakülte, bölümler ve programlar düzeyinde ilgili kişilerin katılımıyla ortaklaşa hazırlanan bir öğrencinin ihtiyaç duyabileceği tüm akademik ve sosyal bilgilerin yanı sıra, bölüm ve programların tüm dersleri, derslerin içeriği, ders öğrenme çıktıları, derslerin işlenişi, AKTS/ECTS kredileri ve diğer gerekli bilgileri içeren ve elektronik ortamda da ulaşılabilen bir eğitim kılavuzudur.
-
AKTS Kredisi, hedeflenen öğrenme çıktılarına ulaşabilmek amacıyla her bir ders için tamamlanması gerekli öğrenci iş yükünü gösteren sayısal değerdir.Yani kredi miktarının belirlenmesinde temel alınacak ölçüt “öğrenci iş yükü” dür. AKTS/ECTS açısından bir akademik yılda alınması gerekli tüm derslerin kredilerinin toplamı 60; yarıyıl başına alınması gereken derslerin tümünün kredi olarak karşılığı 30 AKTS olmalıdır.
-
AKTS Notlandırma Sistemi, yüksek öğrenim alanındaki değişim programlarının uygulanmasında farklı notlandırma sistemlerini birbirine dönüştürme AKTS/ECTS notlandırma sistemi ile yapılır.
-
Diploma Eki-DE(Diploma Supplement-DS),Uluslararası şeffaflığı, akademik ve mesleki yeterliliklerin tanınmasını kolaylaştırmak amacıyla Avrupa Komisyonu, Avrupa Konseyi ve UNESCO/CEPES tarafından geliştirilen bir model çerçevesinde bir yükseköğretim programından mezun olanların diplomalarına ek olarak verilen ve mezun olunan programın niteliği, seviyesi, içeriği ve kapsamı hakkında bilgi veren belgedir.
İKİNCİ BÖLÜM
Avrupa Kredi Transfer Sistemi Uygulama Esasları
Madde 5-(1) İstanbul Gelişim Üniversitesi tarafından yürütülen Önlisans, Lisans ve Lisansüstü programlarda öğrenim gören Türk vatandaşı veya yabancı uyruklu öğrencilerin akademik başarılarını belgelendirmek amacı ile düzenlenecek üniversite ve derslerin “Gelişim Bilgi Sistemi(GBS)”, “Not Çizelgesi (Transkript)” ve “Diploma Eki” uygulamalarında de bu Yönerge hükümleri uygulanır.
(2) AKTS kredisi, öğrencinin eğitim ve öğretim programlarında yer alan her bir dersi başarı ile tamamlayabilmesi için gerekli iş-yükünün (teorik dersler, uygulama, seminer, bireysel çalışma, sınavlar, ödevler, kütüphane çalışmaları, proje, stajlar, mezuniyet tezi v.b.) tümünü ifade eden değerdir. Bu değer, yurt içinde veya AKTS/ECTS kredi sistemini kabul eden ülkelerdeki bir yükseköğretim kurumunda bir akademik yılın, tam zamanlı olarak tamamlanması için gereken toplam iş yükünün ne kadar bir bölümünü teşkil ettiğinin sayısal göstergesidir.
Kredilendirme Esasları
Madde 6-(1) AKTS kredilendirme sisteminde yarıyıl esas alınır. Yarıyıl esasına göre eğitim yapılan kurumların bir yarıyıllık eğitimi 30 AKTS kredisine eşdeğerdir. Yıl esasına göre eğitim yapılan kurumların bir akademik yıllık (iki yarıyıl) eğitimi 60 AKTS kredisi veya yaklaşık 1500
~1800 saat iş yüküne eşdeğerdir. Bir akademik yılda üç yarıyıl eğitim yapılması halinde her yarıyıl 20 AKTS kredisi olarak değerlendirilir.
-
AKTS kredilendirme sisteminde bir akademik yıl yaklaşık 1500 ~1800 saat iş yükü (öğrenci çalışması) olarak belirlendiği için bir AKTS kredisi yaklaşık 25~30 saatlik öğrenci çalışmasının karşılığıdır. İstanbul Gelişim Üniversitesinde bir akademik yıl 1530 saat iş yükü kabul edildiği için 1 AKTS = 25,5 saat iş yükü olarak kabul edilmiştir.
-
Bir dersin AKTS kredisi belirlenirken, bölüm/anabilim dalının tüm eğitim-öğretim programı göz önüne alınarak hesaplama yapılır. Bu amaçla her ders için öğrencinin kazanması gereken bilgi, beceri, kavrama düzeyindeki Öğrenme Çıktıları (Learning Outcomes) ve yeterliklerinin her birine belli bir kredi verilir.
-
Bir AKTS kredisi öğrencilerin yapması gereken çalışmalara ilişkin öğrenme çıktıları göz önüne alınarak hesaplanır. Hesaplanan ders ve müfredat AKTS kredileri ilgili birim kurulu kararı ile Üniversite Senatosunun onayına sunulur. AKTS kredisi tam sayı olarak verilir. Ancak çok zorunlu durumlarda buçuklu sayılar kullanılabilir.
Madde 7-(1) İstanbul Gelişim Üniversitesi ile Avrupa Birliği’ne üye ve aday ülkelerin üniversiteleri arasında yapılan ikili anlaşmalar uyarınca öğrenci değişim programları çerçevesinde yurt dışındaki üniversitelere bir veya iki yarıyıl süre ile öğrenci gönderilebilir. Bu süre içerisinde öğrenci, öğrenim ücretlerini ödemeye devam eder ve bu süre eğitim ve öğretim süresinden sayılır.
Madde 8- (1) Yurtdışına gönderilen öğrenciler, gittikleri dönem için kendi bölümünden/programından almaları gereken dersler yerine, gittikleri üniversitede aldıkları derslerden sorumlu sayılırlar. Bu derslerin seçimi, öğrenci danışmanlarının nezaretinde yapılarak, bölümün / programın teklifi ve ilgili birimin yönetim kurulunun onayı ile kesinleşir.
Madde 9- (1) Öğrencilerin yurtdışındaki takip ettikleri derslerden aldıkları AKTS/ECTS notlarının değerlendirilmesinde İstanbul Gelişim Üniversitesi Önlisans ve Lisans Öğretim- Öğretim ve Sınav Yönetmeliği ile İstanbul Gelişim Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliğinden ve AKTS/ECTS Notlandırma Sisteminden yararlanılır. Öğrencilerin aldıkları notların AKTS/ ECTS notlandırma sistemine dönüşümü yapılır.
Madde 10-(1) İstanbul Gelişim Üniversitesi, öğrenim programlarına kabul ettiği öğrencilerin yurtiçi veya yurtdışındaki yükseköğretim kurumlarından aldıkları AKTS/ECTS kredilerini tanır ve kabul eder.
(2) Bir öğrencinin İstanbul Gelişim Üniversitesi dışından yurt içi veya yurtdışı yükseköğretim kurumlarından aldığı dersler, kendi kodları ve adları ile not çizelgesinde gösterilir.
Madde 11-(1) İstanbul Gelişim Üniversitesi, öğrenci değişim programı çerçevesinde gelen öğrencilerin akademik başarıları ile ilgili tüm konularda kendi yönetmelik ve yönergelerine uygun olarak karar verir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler Hüküm Bulunmayan Haller
Madde 12- (1) Bu yönergede hüküm bulunmayan konularda, yönergenin 3. maddesinde belirtilen yönetmelikler ve Avrupa Birliği Eğitim ve Gençlik Programları Merkezi (Ulusal Ajans) tarafından her akademik yıl için hazırlanan " Erasmus Uygulama Elkitabı " nda geçen hükümlere göre işlem yapılır.
Yürürlülük
Madde 13-(1) Bu Yönerge, İstanbul Gelişim Üniversitesi Senatosu tarafından kabul edildiği tarihte yürürlüğe girer.
Yürütme
Madde 14- (1) Bu Yönerge, İstanbul Gelişim Üniversitesi Rektörü tarafından yürütülür.